استودیو خانگی محیطی در خانه یا منزل افراد است که می توانند کارهایی از قبیل تولید صدا و آهنگسازی را در آن انجام دهند. ساخت استودیو خانگی امروزه در میان هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی بسیار متداول شده است. برای ساخت چنین فضایی به تجهیزات تخصصی یا اتاق آکوستیک نیاز خواهید داشت. ما در این مطلب آکوبان قصد داریم برخی از مهمترین تجهیزات یک استودیو خانگی را به شما معرفی کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید. 

استودیو خانگی چیست؟

به طور کلی برای تعریف استودیو می توان گفت استودیو مکانی آکوستیک است که هیچ گونه صدا و نویزی در آن وجود ندارد. معمولا افراد برای ضبط صدا، فیلمبرداری و تولید محتوا ها به صورت صوتی نیاز به چنین فضایی دارند. گاهی اوقات دسترسی به استودیو های حرفه ای برای برخی افراد ممکن نیست. دلایل زیادی برای این موضوع می توان برشمرد؛ از قبیل بالا بودن تعداد افراد علاقه مند به دنیای موسیقی و پاسخگو نبودن زیرساخت ها در جامعه و از طرفی هزینه بالای استودیو های حرفه ای. با توجه به این دلایل افراد به ساخت یک استودیو خانگی برای خود تمایل پیدا کردند. استودیو خانگی مکانی نیمه آکوستیک است که در قسمتی از خانه و محل زندگی افراد ساخته می شود. استودیو خانگی کاربرد هایی از قبیل تولید و ضبط پادکست، تولید صدا، ادیت صدا، تولید آهنگ، میکس و غیره دارد. ساخت استودیو خانگی برای افراد مزیت های زیادی را به دنبال دارد؛ از جمله مزیت های مهم استودیو خانگی می توان به دسترسی آسان، هزینه کم، نداشتن محدودیت زمانی در استفاده از استودیو و غیره اشاره کرد. 

تجهیزات ضروری برای ایجاد استودیو خانگی

در قسمت قبل به طور خلاصه به تعریف استودیو و استودیو خانگی پرداختیم اما ساخت یک استودیو خانگی چندان آسان نبوده و باید دقت، مهارت و علم کافی در این زمینه داشته باشید. در غیر این صورت برای موفقیت در این مسیر، باید از افراد با تجربه در این زمینه مشورت بگیرید. بی شک برای ساخت یک استودیو خانگی به تجهیزات و وسایلی نیازمند خواهید بود. همانطور که گفتیم بیشترین کاربرد استودیو خانگی، ضبط صدا و آهنگسازی است. با توجه به این مورد برخی از وسایل و تجهیزات ضروری هستند که در ادامه به معرفی چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

کامپیوتر

 در بیان اهمیت وجود کامپیوتر در استودیو خانگی همین کافی است که بگوییم کامپیوتر قلب تپنده یک استودیو است. تولید صدا، آهنگ سازی و یا هر کار دیگری که قصد انجام آن را در استودیو دارید، بدون کامپیوتر تقریبا غیر ممکن است. کامپیوتر ها انواع مختلفی از قبیل لپ تاپ، کامپیوتر pc و غیره دارند. انتخاب این که از کدام یک از انواع کامپیوتر استفاده کنید، بر عهده خودتان است. اما سعی کنید از کامپیوتری قدرتمند برای این کار استفاده کنید. برای انتخاب کامپیوتری قدرتمند باید به فاکتور هایی مانند رم، هارد و پردازنده آن توجه داشته باشید. معمولا کامپیوتر هایی که سیستم های مناسب بازی دارند، برای کارهای استودیویی هم مناسب هستند. 

DMA

 بعد از تهیه کامپیوتر با سیستم مناسب، قدم بعدی تهیه نرم افزاری است که مخصوص به کارهای ضبط صدا، مسترینگ، تنظیم صدا، ویرایش و غیره باشد. تمامی این کارها را می توانید با نرم افزار Digital Audio Workstation انجام دهید. این نرم افزار که به طور خلاصه ADM نامیده می شود، انواع مختلفی داشته که باید با توجه به سیستم کامپیوتر و سخت افزار موجود و توان اقتصادی خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. این نرم افزار هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی عرضه می شود. نسخه های پولی امکانات بیشتری را ارائه می دهند.

کارت صدا

 بعد از تهیه کامپیوتر و نصب نرم افزار DMA، نوبت به انتخاب کارت صدا است. کارت صدا وسیله ای است که کار ورود و خروج صدا را انجام می دهد. کارت صدا در دو نوع اینترنال یا داخلی و اکسترنال یا خارجی موجود است. به طور معمول تمامی کامپیوتر ها یک کارت صدای داخلی دارند که برای کارهایی مانند دیدن فیلم و پخش موسیقی کفایت می کند. اما برای کارهای حرفه ای مانند تولید اهنگ، ضبط پادکست و غیره باید از کارت صداهایی با کیفیت بالاتر استفاده کرد. زمانی که قصد انتخاب و خرید کارت صدا را دارید، باید به برخی از نکات توجه کنید. به عنوان مثال کارت صدایی تهیه کنید که بتوانید از آن در آینده نیز استفاده کنید. کارت صداهایی که دارای چند ورودی و خروجی هستند، کاربرد بیشتری در آینده دارند. نکته مهم دیگر، سازگاری کارت صدا با DMA است. برخی افراد ترجیح می دهند در ابتدای کار از یک کارت صدای همه کاره استفاده کنند. 

اسپیکرها

 اسپیکر ها نیز یکی دیگر از تجهیزات استودیو خانگی محسوب می شوند. اسپیکر هایی که به طور معمول در کنار کامپیوتر ها وجود دارند، معمولا صدا ها را دستکاری می کنند تا برای افراد جذابیت بیشتری داشته باشند. اما اسپیکر های مخصوص برای استودیو که به نام اسپیکر مانیتور یا مانیتور استودیویی نامیده می شوند، صدایی مسطح، بدون دستکاری و واقعی ارائه می دهند. داشتن یک اسپیکر مانیتور از جمله ضروری ترین وسایل برای ساخت یک استودیو خانگی است. چنانچه از اسپیکر های معمولی برای انجام کارهایی مانند ضبط صدا استفاده کنید، به نتیجه دلخواهتان نخواهید رسید.

میکروفون و پایه میکروفون

 هر استودیو نیاز به حداقل یک میکروفون دارد. میکروفون ها انواع مختلفی دارند که شامل میکروفون های داینامیک و میکروفون های کاندنسر می شوند. از میکروفون های داینامیک برای اجرای زنده و ضبط کردن صدای ساز هایی مانند گیتار و غیره استفاده می کنند. از میکروفون های کاندنسر بیشتر برای ضبط صدا در استودیو و وکال استفاده می شود. معمولا میکروفون های کاندنسر حساسیت بیشتری دارند و می توانند تمامی جزئیات را ضبط کنند و خود به دو دسته دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد های مخصوص به خود را دارند. در کنار میکروفون، به یک پایه یا استند هم برای قرار دادن میکروفون نیاز خواهید داشت. دقت داشته باشید که میکروفونی خریداری کنید که امکان قرار گرفتن بر روی استند را داشته باشد. 

هدفون

 از جمله تجهیزات اصلی برای استودیو خانگی، هدفون های استودیویی است. این هدفون ها مانند هدفون های معمولی نبوده و فرکانس و رنگ صدا را تغییر نمی دهند. هدفون های استودیویی هم انواع مختلفی مانند باز، نیمه باز و بسته دارند. چنانچه کار ضبط صدا انجام می دهید، بهتر است از هدفون های پشت بسته استفاده کنید. اما برای انجام کار میکس صدا، از هدفون پشت باز استفاده کنید. هدفون های نیمه باز معمولا در کارهای حرفه ای کمتر استفاده می شوند. در کنار مشخصات حرفه ای هدفون ها، باید به وزن سبک و سهولت کار با آن نیز توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *