یکی از مکان های جذاب برای افرادی که به نوازندگی، خوانندگی، گویندگی و غیره علاقه دارند، استودیوها هستند؛ چرا که معمولا سازندگان استودیوها این مکان را به گونه ای می سازند که یک شرایط و اتاق آکوستیک فراهم می شود. در این صورت تولیدکننده می تواند در آرامش صوتی و سکوت مطلق با تمرکز بالا و بدون هیچ گونه صدای مزاحمی به تولید محتوای خود بپردازد. در این مطلب قصد داریم در مورد استودیو ضبط صدا صحبت کنیم و بگوییم که چنین مکانی باید چه ویژگی هایی داشته باشد و دارای چه تجهیزاتی باشد. با ما همراه باشید.

استودیو ضبط صدا چیست؟

استو ضبط صدا مکانی برای تولید و ضبط صدا، موسیقی و حتی فیلم است. این فضا معمولا به میکروفون، صافی صدا، دستگاه دیجی، اکو و غیره مجهز است. دیوارهایی که در استودیو به کار می روند همگی از فیبر پوشیده شده اند تا هیچ صدایی در آن نپیچد و کیفیت تولید صدا بالا رود. به همین دلیل است که بیشتر استودیوها را در زیر زمین می سازند. یک استودیو ضبط صدا ممکن است در اندازه ای کوچک برای یک گیتاریست ساخته شود و گاهی هم در اندازه های بزرگ تر طراحی شود تا یک ارکستر به همراه نوازنده های خود بتواند در این مکان قرار بگیرند.

استودیو ضبط صدا چه ویژگی هایی دارد؟

یک استودیو ضبط صدا باید دارای تجهیزات و ویژگی های منحصر به فردی باشد تا بتواند یک عملکرد فوق العاده در ضبط و تولید صدا داشته باشد. این ویژگی ها عبارت هستند از:

وجود دانش و تجربه کافی

یک استودیو ضبط صدا باید دارای یک مهندس با تجربه استودیویی باشد که سال ها در زمینه ضبط و تولید صدا تجربه و تخصص کافی داشته و موفق عمل کرده باشد. این مهندس باید بتواند تجهیزات مناسب برای استودیو را انتخاب کرده و به روشی صحیح صدا را ضبط کند. در این صورت است که می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه های شما شود. افراد متخصص چون ساعت ها در سبک های مختلف موسیقی به ضبط صدا پرداخته اند، تجربه و دانش کافی برای تبدیل صدا به صدای صیقلی و گرم را دارند.

داشتن تجهیزات درجه یک

با این که افراد زیادی در خانه خود به تولید و ضبط صدا می پردازند، اما قطعا صداهای ضبط شده در خانه کاملا متفاوت از ضبط صدا در استودیو است و کیفیت پایین تری دارد. علت آن هم این است که در خانه ابزار زنده کمتر است و نمی توان به یک صدای غنی و تمیز و بدون نویز و صدای مزاحم دسترسی پیدا کرد. اما در استودیو ضبط صدا می توان به کمک تجهیزات مختلف و حرفه ای، بهترین صداها را تولید کرد.

آکوستیک

یکی دیگر از ویژگی های مهم استودیوهای ضبط صدا این است که این مکان، یک محیط کاملا استاندارد به همراه تجهیزات حرفه ای است که می تواند نوسانات صدا را بسیار کاهش دهد. اگر موقعیت مقایسه ضبط صدا در اتاق خواب و همچنین استودیو ضبط را داشته باشید، می توانید به اهمیت آکوستیک بودن دیوارهای استودیو پی ببرید. این محیط تجربه کار در اتاق تحت درمان صورت را به شما خواهد داد تا آن چیزی که را در هنگام پخش می شنوید، همان چیزی باشد که باید در حال شنیدن آن باشید. بنابراین شما به طور بسیار واضح و شفافی صدا را در سطح بالا می شنوید و می توانید حتی سطح متوسط گرم را هم تشخیص دهید. در نتیجه پاسخ باس محکم خواهد بود.

وجود فناوری های پیشرفته

فناوری پیشرفته در ضبط و تولید صدا به استودیوها این امکان را خواهد داد تا بتوانند به راحتی از تجهیزات تولید موسیقی استفاده کرده و بهره ببرند. وجود چنین ویژگی ای در استودیو ضبط صدا باعث خواهد شد تا راه را برای بیان خلاقانه تر هنر و استعداد شما باز کند.

صرفه جویی در وقت و سرمایه

از بهترین ویژگی های استودیوهای ضبط صدا این است که می تواند این امکان را برای نوازندگان و خوانندگان به وجود آورد که بدون هیچ استرسی، صدای خود را ضبط کنند. در واقع آن ها با سپردن کارها به شخصی با تجربه که در این زمینه از دانش و تخصص کافی برخوردار است، می توانند برای ضبط، میکس و همچنین ویرایش موسیقی، برنامه سبک تری برای خود در نظر بگیرند. از طرف دیگر زمان بیشتری برای نوشتن آهنگ های جدید برای افراد به وجود خواهد آمد. بنابراین دیگر لازم نخواهد بود حتما در آموزشگاه های موسیقی وقت خود را برای یادگیری نحوه درست کردن موسیقی هدر دهید. کافی است این کار را به شخصی دیگر که در این زمینه تخصص کافی دارد، بسپارید.  

چه تجهیزاتی برای استودیو ضبط صدا مهم هستند؟

در یک استودیو صدابرداری باید تجهیزاتی باشد که در پروسه تولید صدا نقش مهمی دارند. در ادامه مهم ترین تجهیزات استودیو ضبط صدا را به شما معرفی می کنیم:

میکروفون

یکی از مهم ترین تجهیزات استودیو ضبط صدا میکروفون است. میکروفون ها از تخصص های خاصی برای صدابرداری هر نوع خاص از سازها و خوانندگان برخوردار هستند. برخی از این دستگاه ها هم برای صدابرداری نریشن ها و فعالیت های رادیویی و تلویزیونی بهره می برند.

کابل های حرفه ای

یکی دیگر از تجهیزات مهم در استودیو ضبط صدا کابل های حرفه ای و کانکتورهای درجه یک و مطرح هستند که می توانند انواع فرکانس های نویزهای ناخواسته را حذف کنند.

میکسر و کارت صدا

میکسرها و یا کارت صداهایی که مجهز به میکسر هستند، مسئولیت جداسازی لاین های ورودی را دارند. معمولا استودیوهای ضبط به دو روش به ضبط آثار و صداها می پردازند. اولین روش ضبط در هر استودیو، ضبط صدای دیجیتال و آنالوگ، ضبط تک لاین ها به صورت جداگانه و با برداشت و ضبط جداگانه است. یعنی در این روش در هر نوبت ضبط یک نوازنده و یا یک خواننده به صورت جداگانه داخل استودیو می روند. این افراد می توانند به صورت جداگانه صدای خود را روی یک لاین مجزا ضبط کنند.

روش دیگری که در استودیو ضبط صدا به کار می رود این است که چند نوازنده همزمان به ضبط اثر خود می پردازند. برای هر دو روش هم می توان از میکسرها استفاده کرد و هم از کارت صداهایی که چندین لاین ورودی دارند. در این صورت صدابردار می تواند تسلط کافی داشته باشد و روی هر کدام از لاین ها اثر دلخواه خود را اعمال کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *