آنچه خواهید خواند:

راهنمای نرم افزار DAW

اگر به تازگی شروع به کار ضبط کردیده اید و اطلاعات کافی در رابطه با نرم افزارهای DAW ندارید. ما در ادامه این مطلب قصد بررسی انواع نرم افزار DAW را داریم به طوری که در انتهای متن شما از انتخاب نرم افزار مورد نیاز خود مطمئن شوید.

 

راهنمای نرم افزار daw 1

 

فهرست مطالب مورد بررسی به شرح زیر است:

  • بررسی نرم افزار DAW رایگان و پولی، آیا هر دو گزینه قابلیت کافی دارند؟
  • بررسی نسخه های محدود و نسخه کامل نرم افزار DAW
  • بهترین گزینه های نرم افزار DAW
    1. استاندارد صنعت طولانی مدت در نرم افزار DAW
    2. جایگزین رایج برای استاندارد صنعتی DAW
    3. نرم افزار DAW مورد علاقه در میان استودیوهای خانگی
    4. معروف ترین نرم افزارهای DAW
    5. قدیمی ترین شرکت نرم افزاری DAW
    6. دیگر قدیمی‌تایمر کلاسیک
    7. DAW برتر در میان نوازندگان الکترونیکی
    8. DAW با مجموعه ای از ابزارهای مجازی
    9. DAW در اصل برای اجرای زنده طراحی شده بود
    10. نسل بعدی نرم افزار DAW برای موسیقی الکترونیک

 

  • بررسی نرم افزار DAW رایگان و پولی… آیا هر دو گزینه قابلیت کافی دارند؟

راهنمای نرم افزار daw 3

نرم افزار رایگان Audacity

این نرم افزار بیش از ۲۰ سال است که منبعی Open source و شناخته شده از DAW می باشد. شاید این نرم افزار نتواند نیاز یک کاربر حرفه ای را تامین کند اما امروزه نرم افزارهای رایگان متنوعی وجود دارد که ویژگی های کاملی دارند و نسخه های قابل استفاده ای می باشند که استاندارد های لازم را رعایت کرده اند.

تنها رقیب نرم افزار  Audacity، BandLabs Cakewalk است، که بسیاری می گویند که پر امکانات ترین DAW رایگان موجود در بازار امروز است. مشکل نرم افزار Audacity  این می باشد که فقط برای ویندوز طراحی شده است.

  • برای دانلود اینجا کلیک کنید.

 

  • بررسی نسخه های محدود و نسخه کامل نرم افزار DAW

راهنمای نرم افزار daw 5

 

در بین DAWهای کاملا رایگان که در قبل به دو مورد اشاره شد و به نسخه های پولی در ادامه می پردازیم. اما به غیر از نسخه های فوق نسخه های محدود یا “Lite” نیز وجود دارد که با امکانات کاملی که دارد می تواند راهکاری عالی برای ضبط های خانگی باشند. زیرا نیاز به سرمایه گذاری بر روی ویژگی های پیشرفته ای که تا چند سال آینده ممکن است به آنها نیازی نداشته باشید، ندارید.

محدودیت‌های معمول در این نسخه‌های Lite عبارتند از:

محدودیت های زمانی– شما فقط می توانید برای تعداد روز محدودی از آن استفاده کنید.

محدودیت های آهنگ – شما فقط می توانید تعداد آهنگ های محدودی را ضبط و میکس کنید.

محدودیت‌های پخش – ضبط شما پس از مدت محدودی پخش نمی شود، و باید پس از آن دوباره پخش را انجام دهید.

برای مثال، با Pro Tools First، نسخه Lite استاندارد صنعتی Pro Tools DAW، حداکثر می توانید ۱۶ آهنگ را میکس کنید. این موضوع برای یک کاربر حرفه ای که از ۱۰ آهنگ فقط در کیت درام استفاده می کند کافی نیست. با این حال، برای مبتدیان، این تعداد آهنگ می تواند کافی باشد.

 

  • بهترین گزینه های نرم افزار DAW پولی

با نظرسنجی از ۱۰۰ استودیو که از  DAW استفاده می کنند طیف وسیعی از نظرات بدست آمده است. اما اگر نظر کارشناسان و متخصصین برایتان اهمیت داشته باشد، تعداد محدودی از نرم افزارهایDAW  به شما معرفی می گردد. در بین گزینه های مختلف نرم افزار Avid Pro Tools یک انتخاب بی نظیر است.

 

  1. استاندارد طولانی مدت در نرم افزارهای DAW

راهنمای نرم افزار daw 7

 

Avid Pro tools برای کسانی که با موسیقی سر و کار ندارند نیز شناخته شده است.

در اوایل دهه ۹۰، Digidesing (نام سابق Avid) شروع به ارسال نسخه های آزمایشی رایگان Pro Tools به استودیوهای بزرگ ضبط کرد، و اکثر صدابرداران از این نرم افزار خوششان آمد، زیرا از آن زمان همه آنها تا حدودی از آن استفاده کردند و این موضوع باعث شهرت این نرم افزار گردید و دلیلی بر وجود امکانات خاص این نرم افزار نسبت به سایر نرم افزارها DAW نیست.

در حال حاضر، ۴ نسخه از Pro Tools موجود است:

Pro Tools Intro – نسخه مبتدی رایگان است که می توانید از اینجا دانلود کنید.

Pro Tools Artist – نسخه متوسط، ایده آل برای نوازندگان مستقل.

Pro Tools Studio – نسخه حرفه ای، با مجموعه کاملی از ویژگی ها. ایده آل برای استودیوهای حرفه ای ضبط.

Pro Tools Ultimate – نسخه «سازمانی» که برای استودیوهای بزرگ طراحی شده است.

اگر قصد خرید نرم افزار DAW دارید توصیه می شود با نرم فزار Pro Tools شروع کنید.

 

  1. جایگزین برای Avid Pro Tools

راهنمای نرم افزار daw 9

 

Apple Logic Pro

در سال ۲۰۰۲، یک شرکت کوچک به نام Emagic اولین نسخه Logic را ساخت و روانه بازار کرد، محصولی که برای Apple جذاب بود و بلافاصله آن را خریدند. زیرا خیلی سریع Logic به ساختن نام خود در کنار Avid Pro Tools به عنوان یک نرم افزار استاندارد DAW ادامه داده است. البته این نرم افزار با ویندوز سازگار نیست و ممکن است این مسئله برای کاربران ویندوز ناخوشایند باشد اما برای کاربران مک می تواند اینگونه نباشد زیرا تمام رابط های صوتی سازگار با Mac OSX با Logic نیز سازگار خواهد بود.

از آنجایی که این روزها Mac بین نوازندگان بسیار محبوب است سازندگان کارت های صدا می دانند سازگاری محصول شان با OSX یک امر ضروری است و این به معنای هزاران گزینه برای کاربران Mac است.

 

  1. نرم افزار DAW مورد علاقه در میان استودیوهای خانگی

راهنمای نرم افزار daw 11

Presonus محصولی با کیفیت و مرقون به صرفه می باشد که در صنعت ضبط شناخته شده است. کمپانی Presonus با کمک کمپانی معروفی بنام Steinberg Cubase تصمیم به تولید نرم افزار DAW کرد و در سال ۲۰۰۹ اولین نسخه DAW را منتشر کرد و از آن زمان، به سرعت به رقیب جدی دیگر شرکت های تولید کننده DAW تبدیل شد.

در حال حاضر این نرم افزار در ۳ نسخه ارائه می شود:

Studio One ARTIST – که برای نوازندگان تنها ایده آل است

Studio One PRO – که برای استودیوهای حرفه ای یا اگر به ویژگی های میکس و مسترینگ نیاز دارید ایده آل است.

Studio One SPHERE – که نرم افزار کاربران حرفه ای است.

Producer  های خانگی این DAW را بسیار جذاب می‌دانند، زیرا به صورت رایگان همراه با بسیاری از محبوب‌ترین کارت های صدای Presonus ارائه می‌شود.

Studio One Artist شامل موارد زیر است:

 

  1. معروف ترین نرم افزارهای DAW

راهنمای نرم افزار daw 13

در سال ۲۰۰۴، توسعه دهندگان Cockos Incorporated فرآیند ساخت Reaper (محیطی سریع برای نمونه سازی صوتی و ضبط کارآمد) را آغاز کردند. آنها با مدل کسب و کار bootstrapping منحصر به فرد خود، به سرعت خود را به عنوان بهترین جایگزین برای شرکت های سازنده DAW معروف قرار دادند. بدون بودجه تبلیغاتی، Reaper توانست محبوبیت خود را تقریباً به طور کامل از طریق تبلیغات شخص به شخص بین کاربران مشتاقی که این محصول را دوست داشتند، ایجاد کند.

لازم است بدانید این محصول رقیب سر سخت محصولات Apple و Avid هستند. اولین نقطه قوت این محصول به روز رسانی های مکرر این کمپانی است که براساس بازخورد کاربران، بهبودهایی کارآمد را اضافه می کند. دومین نقطه قوت این کمپانی ساختار قیمتی این محصول است. در حال حاضر تنها یک نسخه از Reaper وجود دارد که به صورت رایگان قابل دانلود است و استفاده از آن بدون محدودیت و به صورت کامل می باشد و تنها درخواست آنها پس از ۶۰ روز استفاده از نرم افزار، خرید مجوز خصوصی یا تجاری است. کل مدل کسب و کار آنها براساس سیستم افتخار این کمپانی براساس افتخار مشتریانشان است. با این حال، Reaper هنوز جز ارزان ترین DAW موجود در بازار است.

 

  1. قدیمی ترین شرکت نرم افزاری DAW

راهنمای نرم افزار daw 15

نرم افزار DAW پولی: Digital Performer

یکی از قدیمی ترین شرکت های سازنده DAW شرکت Digital Performer می باشد که اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۰ عرضه شد. نسخه قدیمی MIDI آن در سال ۱۹۸۴ نیز وجود داشت و در طول محصولات این شرکت تنها با Mac سازگار بودند اما در حال حاضر این شرکت محصولات سازگار با ویندوز را نیز ارائه می دهد. در حالی که این DAW همه کاره است اما به نظر می رسد این پلتفورم به گزینه ای برای افراد تبدیل شده است که با ویدیو سروکار دارند و اغلب از ویژگی یکپارچه سازی آن استفاده می کنند.

 

  1. یکی دیگر از قدیمی‌ های کلاسیک

راهنمای نرم افزار daw 17

نرم افزار DAW پولی: Steinberg Cubase

در ابتدا Cubase  در سال ۱۹۸۹ توسط شرکت Steinberg به عنوان MIDI عرضه گردید. اندکی بعد در سال ۱۹۹۲ این شرکت دو پیشرفت بزرگ در نرم افزارهای خود ایجاد کرد شامل سازگاری با ویندوز و پشتیبانی از صدا بود. از آن زمان به بعد آنها به اصلاح در نرم افزار های DAW خود پرداختند و در طول مسیر به پیشرفتهای بزرگی در زمینه موسیقی کمک کردند. بزرگترین ادعای آنها برای شهرت، معرفی پلاگین های VST در سال ۱۹۹۶ و ابزارهای VST در سال ۱۹۹۹ بود که هر دو از آن زمان به فرمت های استاندارد صنعتی تبدیل شدند.

نسخه های فعلی این نرم افزار شامل موارد زیر می باشد:

 

  1. DAW برتر در میان نوازندگان الکترونیکی

راهنمای نرم افزار daw 19

نرم افزار DAW پولی: FL Studio

Image-Line رسماً در اوایل دهه ۲۰۰۰ نام نرم افزار کلاسیک خود را به FL Studio تغییر داد. این نرم افزار انتخاب مطلق بین هنرمندان Hip-Hop، نوازندگان EDM و دی جی است زیرا این نرم افزار به طور شگفت انگیزی برای نوازندگان الکترونیکی کارامد است ولی با این حال امکان ضبط صدا را ندارد و برای همه مناسب نیست. دلیل عجیب محبوبیت نرم افزار FL Studio این بود که قبلا امکان هک کردن آن بسیار آسان بود و بسیاری از کاربران این کار را می کردند ولی پس از استفاده از آن کم کم جز طرفداران این نرم افزار شدند و بعدا مجوز آن را خریداری کردند. یکی از دلایل محبوبیت FL Studio به روز رسانی رایگان مادام العمر این نرم افزار است که در بین نرم افزارهای DAW تنها کمپانی است که این خدمات را ارائه میدهد. بسته Producer یا Signature آن را تهیه کنید و نیازی به پرداخت وجهی بابت تمدید و بروز رسانی ندارید.

نسخه های فعلی شامل موارد زیر می باشد:

 

  1. DAW با مجموعه ای از ابزارهای مجازی

راهنمای نرم افزار daw 21

نرم افزار DAW پولی: Reason

علاوه بر آنکه Reason یک DAW کارآمد است یک ویژگی بزرگ دارد که بقیه DAW ها ندارند که آن مجموعه ای کامل از ابزارهای مجازی است که می تواند در ترکیب با سایرDAW ها استفاده شود. این ویژگی به ویژه برای نوازندگان الکترونیک مفید است زیرا به آنها اجازه می دهد تا به راحتی با Producer هایی که با هر پلتفورمی کار می کنند، همکاری کنند. اگر ظاهر تجهیزات آنالوگ واقعی را ترجیح می دهید ظاهر این نرم افزار از یک باکس استودیویی واقعی تقلید می کند. حتی امکان اتصال کابل را نیز در این نرم افزار فراهم کرده اند. اخیرا این شرکت روند خدمات مبتنی بر اشتراک Reason را نیز ارئه می دهند که در صورت عدم تمایل می توانید اشتراک خود را لغو کنید. و اگر تمایلی به نسخه های مبتدی/متوسط/حرفه ای به صورت مجزا نیستید Reason نیز  اینگونه عمل کرده است و تنها یک نسخه ارائه می دهد.

 

  1. DAW ای که در اصل برای اجرای زنده طراحی شده است

راهنمای نرم افزار daw 23

نرم افزار DAW پولی: Ableton Live

در مقایسه با سایر نرم افزارهای DAW بیان شده در بالا، Ableton Live از این نظر منحصر به فرد است که از ابتدا به عنوان ابزاری برای اجرای زنده طراحی شده است. در حالی که از آن زمان این نرم افزار به روزتر شده است اما هنوز یکی از اهداف اصلی آن اجرای زنده یکپارچه است. این موضوع به وضوح ابتدا در شکل ظاهری نرم افزار بر روی صفحه نمایش دیده می شود و سپس، توسط بسیاری از کنترل کننده های سخت افزاری که به طور خاص برای این نرم افزار طراحی شده اند.

محبوب ترین های این نرم افزار عبارتند از:

بنابراین اگر موسیقی الکترونیک و اجرای زنده مورد علاقه شما هستند، Ableton Live انتخاب عالی است.

Link های مربوط به هر نسخه به شرح زیر است:

 

  1. نسل بعدی نرم افزار DAW برای موسیقی الکترونیک

راهنمای نرم افزار daw 25

برخی از توسعه دهندگان سابق Ableton، نسخه ای از DAW را در سال ۲۰۱۴ با نام Bitwig به بازار ارائه دادند که بسیاری از کاربران معتقد هستند این نرم افزار نسل بعدی نرم افزار DAW است. درصد زیادی از کاربران این محصول کاربران ناامید و ناراضی از نرم افزار Ableton هستند. با توجه به اینکه توسعه دهندگان این محصول همان اشخاصی هستند که روزگاری در شرکت Ableton مشغول بوده اند، دور از ذهن نیست علت ترک شرکت Ableton توسط توسعه دهندگان به همین دلیل باشد.

Producer هایی که از این محصول استفاده می کنند عمدتا این محصول را به دلایل زیر تسحین می کنند:

  • ترکیب کننده – امکان استفاده از هر دو لانچر کلیپ و تنظیم کننده را با هم برای گردش کار ساده­ تر می کند.
  • مدولاسیون – این تنها DAW است که یک مدولاتور کامل را ارائه می دهد. و دلیل اصلی محبوبیت Bitwig در بین کاربران همین مدولار بودن این محصول است.
  • اتوماسیون – اتوماسیون در Bitwig مستقیما به مسیرهای شما متصل می شود و استفاده از آن را در مقایسه با اکثر گزینه ها بسیار ساده تر می کند.

بنابراین اگر از Ableton استفاده می کنید و قصد بررسی و تغییر دارید،  Bitwig قطعا گزینه مناسبی است.

لینک های نسخه کامل و ارزان تر و Limit 16 آهنگ موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *