حضار و شنوندگان یک موسیقی انتظار بالایی از کیفیت آکوستیکی تالار دارند. عوامل زیادی در شنیدن یک موسیقی دخیل می باشند. وضوح موسیقی باید به گونه ای باشد که اجزا موسیقی قابل تشخیص باشد. طنین نیز باید به اندازه ای باشد که شنونده احساس کند که حاله ای از صدا او را احاطه کرده است. شنونده باید نزدیکی به منبع و بلندی صدا را داشته باشد.

نیازهای آکوستیکی

conference salon

موسیقی مجلسی که توسط گروه کوچکی از نوازندگان انجام می پذیرد در مقایسه با موسیقی های شور انگیز سمفونی ، هر یک فضای آکوستیکی خود را می طلبد تا رضایت کامل شنوندگان حاصل گردد. طراحی فضا برای موسیقی مجلسی ، ایجاد احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتر شنوندگان و گروه اجرا کننده را می طلبد و باید شنیدن صدای مستقیم در زمان همبستگی بر طنین غلبه داشته باشد.

سالن تئاتر

نیازهای آکوستیکی

theater

در طرح سالن های تئاتر آنچه که بیشتر حائز اهمیت می باشد سرچشمه ی گفتار و آواز فردی بوده و ارکستر در درجه دوم اهمیت قرار دارد. در سالن های تئاتر ، جایگاه تماشاچیان تا حد امکان نزدیک به صحنه باشد تا بهتر قادر به دیدن باشند محدودیت های بعدی تعیین کننده حداکثر فاصله مجاز تماشاچیان از صحنه می باشد که این امر بستگی به نوع فعالیتی که در تالار صورت می پذیرد.

سالن کنسرت

نیازهای آکوستیکی

concert hall

ایجاد زمان واخنش نسبتا بزرگ (حداکثر ۲/۲ ثانیه)، از جمله اهداف طراحی این گونه سالن ها به شمار می رود. در نتیجه حجم تالار آنقدر باید بزرگ باشد تا حضور و عدم حضور تماشاچیان تاثیر چندانی در زمان واخنش سالن نداشته باشد. به همین جهت است که حجم ۲/۶ الی ۸/۱۰ مترمکعب به ازای هر تماشاچی برای این گونه سالن ها در نظر گرفته می شود که این حجم نسبت به سایر سالن ها بیشتر است.

سالن کنفرانس

نیازهای آکوستیکی

Conference Room

از آنجایی که وضوح گفتار در سالن های کنفرانس مد نظر می باشد، ایجاد زمان واخنش کم یکی از اهداف مهم طراحی به شمار می رود.

شکل سالن های کنفرانس می تواند به صورت های، مستطیل، ذوزنقه و یا مدور باشد. ارتفاع سن از کف سالن بستگی به ظرفیت سالن دارد. این ارتفاع این ارتفاع برای سالن های کوچک با ظرفیت ۱۵۰ نفر، ۳۰ سانتی متر، برای سالن های متوسط، ۶۰ سانتی متر و برای سالن های بزرگ با ظرفیت بیش از ۳۰۰ نفر، ۷۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

سینما

نیازهای آکوستیکی

Cinema

نکته حائز اهمیت در سینماها همانند سالن های سخنرانی و کنفرانس، پایین آوردن زمان واخنش به حداقل ممکن است. استفاده از سطوح جذب و پخش کننده نقش بسیار تعیین کننده ای در کیفیت صدا که عموما توسط سیستم های تقویت الکترونیکی پخش می شود خواهد داشت. توصیه می شود از جذب کننده های پوسته ای در دیوار انتهایی سالن برای جذب صداهای بم استفاده شود. کف سالن بهتر از جنس موکت بوده و در قسمت نزدیک به سن بهتر است رنگ آن تیره باشد تا از انعکاس نور به پرده ممانعت به عمل آید.


(منبع : مبانی فیزیک ساختمان ، تالیف دکتر زهرا قیابکلو)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *